halkopino

Mihin Enso-Gutzeit laivoja tarvitsi ja miksi?

Millainen yhtiö sitten s/s Mikon uusi omistaja oli, miksi se päätti ostaa uuden tervahöyryn laivastoonsa, mihin se uutta alusta tarvitsi ja millaisilla reiteillä se liikkui? 

Enso-Gutzeit Oy:n edeltäjäyhtiö W. Gutzeit & Co. perustettiin alkujaan Kotkaan 1872. Alkuvaiheessa norjalaisessa omistuksessa olleen yhtiön päätoimiala oli sahateollisuuden harjoittamien. Tarvittavat tukit hankittiin ensi vuosina Päijänteen vesistön tuntumasta. Järeiden sahatukkien saaminen ei kuitenkaan ollut aina itsestään selvyys. Siksi katseet kääntyivät Saimaalle, jonka rantojen tuntumassa oli runsaasti puuta, mutta vielä suhteellisen vähän sahateollisuutta. Hakkuut Gutzeit aloitti 1891 Saimaan alueella ja jo vuotta myöhemmin yhtiöllä oli myös Saimaalle soveltuvia laivoja raakapuun kuljettamista varten. 

Evakkokuljetus Imatralta Ristiinaan. Laivana Enso-Gutzeit Oy:n höyrylotja Teuvo.
Evakkokuljetus Imatralta Ristiinaan. Laivana Enso-Gutzeit Oy:n höyrylotja Teuvo.

Raakapuuta ei kuitenkaan voinut siirtää Saimaalta Kotkaan hinaamalla tai varppaamalla. Saimaan ja Päijänteen välillä ei ollut luonnollista vesikulkuyhteyttä. Uitto-ongelman Gutzeit ratkaisi rakennuttamalla 1889–1890 ylivientilaitoksen eli ns. väliväylän Lappeen Rutolaan. 

Laivoja yhtiö tarvitsi myös Vuoksen varrelle 1887 perustamansa puuhiomon tarpeisiin. Laivaston pääpaikkana pidettiin kuitenkin Rutolaa. Laivakaluston hankkiminen oli tärkeää, sillä metsäyhtiöiden yhteisuitot Saimaalla olivat harvinaisia tai vain tietyille alueille rajoittuneita.

Lähde:
S/s Mikko 2016:57

piippu
Scroll to Top