
Saimaan kanava
Saimaan kanavan avautuminen 1856 antoi sysäyksen kehityssuunnalle, jossa avautui mahdollisuudet laajenemiselle ja näin ollen myös vaurastumiselle kansainvälisen kaupankäynnin myötä.
Saimaan kanavan avautuminen johti askel askeleelta kohti kehityssuuntaa, joka johti myöhemmin myös tervahöyrynä tunnetun alustyypin syntyyn. Tämä johtui siitä, että aluksen rakenne pohjautuu nimenomaan sille, että alus pystyi liikennöimään Saimaan kanavassa täydessä lastissa.
Sisävesiliikenteen laajentumisen ja kehittymisen kannalta Saimaan kanavalla oli siis merkittävä rooli. Tätä vaihetta edelsi kuitenkin ensimmäisen varsinaisen höyrykäyttöisen aluksen s/s Ilmarisen valmistuminen Saimaan Puhoksessa vuonna 1833. Höyrykone oli keksintönä muuttamassa maailmaa hyvinkin lyhyessä ajassa, tehden mahdolliseksi yhä isompien alusten kehittämisen ja rakentamisen, ja auttaen osaltaan myös konepajateollisuuden synnyssä. Tällä tavoin teknologian kehitys nivoutui yhteiskunnan kehitykseen ja asutukseen laajenemiseen.
Myöhemmin muuan tervahöyry, joka rakennettiin Savonlinnan Konepajalla, ja joka sai nimeksi s/s Ensi, oli ottamassa tämän kehityssuunnan ensiaskeleita. S/s Ensi, josta myöhemmin tuli s/s Mikko, purjehti heti valmistumisensa jälkeen Itämerelle, jossa se palveli kansainvälisenä kauppa-aluksena ja työaluksena elinkaarensa ensimmäiset vuosikymmenet.
Lähteet
Saimaa-kirja, toimittanut Toimi Jaatinen. 1990: 90
S/s Mikko, Saimaan viimeinen puurunkoinen tervahöyry. Sakari Auvinen. 2016
Kuvagalleria
