
S/s Mikko Enso-Gutzeitin palveluksessa
Liperin vesillä haaksirikon kokenut, Enso-Gutzeit Osakeyhtiön ostama s/s Ensi ei ollut vielä syksyllä 1937 purjehduskunnossa Savonlinnaan saapuessaan. Kunnostaminen ei ollut ongelma. Yhtiöllä oli telakka ja konepaja Savonlinnassa. Lypsyniemen konepajan ja Laitaatsillan telakan yhteistyönä alus korjattiin talvella hyvään kuntoon ja koittavan purjehduskauden alussa (20.5.1938) tervahöyry oli valmiina purjehtimaan uuden isännän tehtävissä.
Omistajayhtiön mielestä aluksessa oli kuitenkin tehdyistä korjauksista huolimatta edelleen yksi ”vika”. Se oli väärän niminen.
Enso-Gutzeit Oy:n perinteiden mukaan sen tervahöyryjen nimien tuli olla viisikirjaimisia ja o-kirjaimeen päättyviä. Vanha nimi ei tähän soveltunut. Aluksen uudeksi nimeksi päätettiin valita s/s Mikko.
Tämä johtui siitä, että yhtiöllä oli ollut muutamia vuosia sitten samanniminen laiva, mutta kun aluksesta oli päätetty luopua, oli nimi jälleen vapaasti käytettävissä. Uusintakaste suoritettiin 14.2.1938 ja pian tämän jälkeen aluksen keulassa, perässä, komentosillassa ja virallisissa papereissa loisti uusi nimi. Alus myös rekisteröitiin Savonlinnaan.
Lähde:
S/s Mikko 2016:57.

