
Kuvagalleria
Kuvia tervahöyrylaivoista vuosien varrella. Kuvat: Riihisaari - Savonlinnan museo.
Höyrylotja eli tervahöyry s/s Kave lastaamassa Viipurin Salakkalahdessa Revonhännänniemen laiturissa.
Kaukas Oy:n höyryhinaaja s/s Tapola eväskontti oik. kyljellä saapuu ylävirran puolelta
Kyrönsalmen läntiseen väylään nippuletka (tukkilautta) perässään joskus 1950-60-luvulla. Vas. Kalkkuinniemen rantaa, tak. Lypsyniemi.
Puun lastausta Savonrannalla 1961. "Kuvattu v. 1961 Pyyveden Östringin rannoilta. Kärrääjä Eino Ruottinen.
Kaukaan hinaaja vetämässä tukkilauttaa Kyrönsalmen virtaa alaspäin kesäkuussa 1961. Taustalla Olavinlinna.
Lotjan lastausta. Kolme miestä töissä. Propsipinoja rannalla. Etualalla lankkusilta ja proomun perä.
Puun lastausta Puumalassa 1952. "Katosselkä, Heinlahti. Lastausmiehet ovat joutuneet tekemään harvinaisen pitkän kärräystien. Tuoreet olivat halot ja pitkä oli työntömatkakin. Yhtäkyytiä se matka työnnettiin. Etumaisena Eino Ruottinen. Taaempana Toivo Pellinen."
Enso-Gutzeit Oy:n laivastoasema ja telakka. Panoraamakuva idästä Laitaatsalmen yli 1921.
Jälkipolville on jäänyt elämään tarinoita siitä, että Savonlinnan Laitaatsillan laivastoasemaa pidettiin 1920-luvulla Saimaan tärkeimpänä uiton sekä rahtiliikenteen keskuksena. On myös näkemyksiä joiden mukaan ”Kutsetin miehet” arvioivat Laitaatsillan laivastoasemaa maailman suurimman sisävesien höyrylaivaston kotisatamaksi. (Saimaa -kirja 1991:102)
Kuvassa taustalla näkyy Mikon siltarakenne ja ohjaushytti, jonka edessä Mikon kannella on valtava määrä metrin halkoja. Kuvan taustalla kesäisessä maisemassa näkyy iso vesi.
Tervahöyry s/s Wiljo (kotipaikka Savonlinna) ja osa miehistöstä purkamassa halkolastia 1920-luvulla. J-kirjaimen kohdalla (koppalakkinen) kippari Onni Vänttinen.
Kangassaaren sahan lotjavarvi joskus 1922-37 Ed. jäällä puurunkoisen höyrylotjan kaaritus meneillään.
Kangassaaren sahan ranta veden yli joskus 1922-37. Laiturissa höyrylotja (tervahöyry) s/s Puuliike (kotipaikka Viipuri), hinaaja s/s Täljsten ja tunnistamaton apuhinaaja. Sahan rakennuksia, sahatavarataapeleita.
Tervahöyryjä rakennettiin myös muualla kuin isommissa asutuskeskuksissa tai telakoilla. Laivoja rakennettiin eri puolilla Saimaata laivanrakennukseen sopivilla paikoilla. Yksi tällainen paikka sijaitsi Enonkosken Kangassaaressa. Kuvassa mestari Emil Bilund seuraa tervahöyryn rakennustyötä. Ei ollut tapana että mestari osallistui varsinaiseen työhön.
Mikko-laiva kuvattuna Pihlajavedellä. Taustalla Laukansaaren vanha koulu, jossa sijaitsee yksi Suomen Höyrypursiseuran tukikohdista.
Mikko-laiva kuvattuna kesäaamuna Savonlinnan kaupungin Casinon saarten puoleisen rannan laituriin kiinnittyneenä.
Maisema Riihisaaren suuntaan Olavinlinnan tornista kuvattuna. Taustalla Mikko-laiva kotilaiturissaan Riihisaaren rannassa.
Maisema Riihisaaren suuntaan Olavinlinnan tornista kuvattuna. Taustalla Mikko-laiva kotilaiturissaan Riihisaaren rannassa.
S/s Saaristo (?) jättämässä maitotonkkia Kokonsaaren laiturissa, taloustirehtööri Eemil Kokkonen seisomassa.
Mies ja poika lastaavat tyhjiä maitotonkkia Puistokadun laiturissa olevaan perämoottoriveneeseen 1950-luvulla.
Ennen eläkepäiviään S/s Mikko ehti toimia myös kulttuurielämän palveluksessa kuten Huvipursi -ohjelman päätähtenä. Kuva: Riihisaaren museo.
Telakka päätyi viisi vuotta myöhemmin osaksi And. Auvisen kauppahuonetta. Samalla telakan nimi vaihtui Savonlinnan Konepaja Oy:ksi. Rannassa oleva laiva on And. Auvinen Oy:n omistama s/s Tiera. Kuva 1920- ja 1930-lukujen taitteesta." (S/s Mikko 2016:35)
”Höyryvenhe s/s Ristiina hinaa kolmea kirkkovenettä Ristiinan kirkonkylän edustalla 1890-luvulla. Takana mm. Ristiinan kirkko.”
Postikortti, Museovirasto, Historian kuvakokoelma
Kesän 2011 regatassa Punkaharjulla kaiken kokoiset höyryalukset olivat liikkeellä. Kuvaaja Maria Loikkanen.
Tukan on voinut pestä myös kannella. Tämä lienee aikaisintaan 1960-luvun lopulta lähtien esiintynyt käytäntö.
